Skip to content

Hírlevél írás alapok: így vezesd végig olvasód tekintetét a szövegen

Ezt a cikket kifejezetten olyan kezdő kisvállalkozóknak írtam, akik még csak most tervezik, vagy még csak nemrég vágtak bele a hírlevél küldésbe,  de kevés sikerrel. Ha ez igaz rád, akkor jó helyen jársz!

Ha még annyira az elején vagy, hogy csak most gyűjtöd az e-mail címeket, akkor ajánlom, hogy előbb olvasd el Hírlevél írás alapok: 3+1 tipp, hogy megnyissák és el is olvassák című blogomat is.

Ebben tippeket adok:

  1. hogyan írj megnyitásra ingerlő tárgymezőket
  2. mivel indíts, hogy az olvasód figyelmét a képerrnyőre ragaszd
  3. 3 tipikus hibára is felhívom a figyelmedet, amit mindenképpen kerülj el

Ha ezzel már rendben vagy, vagyis a feliratkozóid megnyitják a hírleveledet, csak nem reagálnak, akkor most olvass tovább!

Képzeld csak el, hogy keményen megszenvedtél azért a tárgysorért, ami miatt a delikvens megnyitotta az e-mailt. Tudod, hogy bomba jó ez a mondat, hiszen látod a hírlevelező rendszered statisztikáit. Mégsem reagál rá senki, sőt, a többség azonnal be is zárja.

„Vajon mit rontok el? Miért nem olvassa el senki? Hiszen olyan remek és hasznos anyagokat küldök. A felméréseim alapján biztos vagyok benne, hogy ebből profitálni fognak! De akkor mi a baj?”

Mikor fekete hangyák ezrei lepik el a képernyőd…

Hadd meséljem el a tanulságot, ami eszembe jutott, még az egyetemi évekből. Azt hiszem, talán másodéves lehettem, mikor azt tanultuk, hogyan készítsünk hatékony prezentációkat PowerPointban. Olyan alapvető kritériumok kerültek terítékre, amiről azóta is azt gondolom, hogy ennek evidenciának kellene lennie (világos háttér előtt sötét színű betűk, kevés szöveg, kulcsszavak és kulcsgondolatok,  jól látható színek, egyszerű betűtípus stb.). Mégis, évfolyamtársaim legalább fele pont ugyanazokat a hibákat követték el újra és újra (esküszöm volt olyan, aki neonzöld hátteret használt és sárga betűket!). És én azóta sem értem: ez tényleg ilyen bonyolúlt? A leggyakoribb hiba talán az volt, hogy egy A4-es oldal teljes szövegét rápakolták a ppt-kbe…(ez a hangyás képernyő).

Elmondjam neked, mennyi értelme volt egy folyó szöveget kivetíteni?

Talált, semmi. Arról nem is beszélve, hogy aki nem az első sorban ült, az még csak nem is látta a betűket, de ha látta volna, akkor sem tudta/akarta volna elolvasni.

Sejted már, hogy miről is beszélek, ugye? Mivel az ember alapvetően vizális lény, most hadd segítsek megérteni „szavak nélkül” a párhuzamot az egyetemi ppt-k és egy rossz kinézetű hírlevél között:

 

Képzeld el, hogy kapsz két e-mailt, a két fenti szöveggel. Melyiket kezded el olvasni szívesebben?

Na ugye! Én is a másodikat. Pedig a tartalom betűről betűre megegyezik.

Ha az olvasód  egy összefüggő szövegtömbbel találja szembe magát, és úgy érzi, hogy a betűk hangyaként nyüzsögnek a monitoron, tuti, hogy, hogy sikítva menekül vissza a munkájához.

És lásd be, te is így tennél, igazam van?

Az olvasóbarát hírlevefél felépítése

Tehát a hírleveled tagolása és hossza legalább olyan fontos, mint maga a mondanivaló és a stílus. Először is ne akard te megírni a Háború és békét, mert ezt már megtette Tolsztoj. Légy olyan tömör és rövid, amennyire csak tudsz. Ha ez megvan, akkor a következő lépés, hogy

vizuálisan is tagolold a hírlevelet.

A hírlevél tagolása

  1. a szövege legyen rövid és szellős, vagyis minél kevesebbet kelljen bennne görgetni
  2. könnyen olvasható legyen >>> sose használj túl kicsit betűket!
  3. ha valamire fel akarod hívni a figyelmet, írd új sorba, emeld ki nagyobb betűvel, vastagítással vagy színnel
  4. készíts felsorolást, mert azt mindenki imádja, hiszen könnyű olvasni
  5. tegyél bele képet (de ügyelj a felbontásra, mert ha túl nagy, lassítja a hírlevél betöltődését)
  6. optimalizálj mobilra is >>> rövidebb sorokat és bekezdéseket írj

Így ellenőrizd, hogy jól olvasható-e a hírleveled

  1. Először küld el saját magadnak
    Mondjuk a céges címedről a privátra és kérdezd meg saját magadtól, hogy tetszik-e gépen és mobilon egyaránt. Elég szellős a szöveg? Megérted a lényeget akkor is, ha csak átfutod? Nem kell sokat görgetni? Milyen gyorsan töltődik be?Ha mindent rendben találsz, akkor…
  2.  … mutasd meg egy őszinte barátnak, ismerősnek
    Figyeld az arcát, hogyan reagál.
    Megérti-e pár másodperc alatt, miről szól a hírlevél? Mennyire köti le? Érdekesnek találja?

Figyelem, nem az a cél, hogy dícsérjen, hanem, hogy megtudd, hogy a feliratkozóid elolvassák-e majd a leveledet!

Hansználd a WordPress Youast plug-in-jét

Ez ingyenesen telepíthető és rendkívül praktikus eszköz, mert végez kulcsszóelemzést és olvashatósági elemzést is. Készíts egy piszkozat blogot a honlapodon és másold be a kész e-mailt. Ha zölddet jelez a Yoast, akkor a szöveged szuper, már küldheted is. Ha sárga vagy piros, akkor viszont még dolgozz rajta.

Így dobd fel a hírleveledet, ha bevállalós vagy

Kísérletezhetsz azzal, hogy valamilyen érdekes, vagy akár kétféle betűtípust is használsz, esetleg bevethetsz egy izgalmas layoutot. A legjobb, ha a hírleveled dizájnja illeszkedik a honlapodhoz. Például, ha a fő színed a rozsdabarna és a sárga, akkor ez köszönjön vissza a hírleveledben is.

Most már te is látod, hogyakkora a különbség is lehet 2 hírlevél között csupán a kinézet alapján! Épp akkora, mint a szakadt póló és a hófehér, frissen vasalt ing között. Nézzük csak ezeket a szemet gyönyörködtető mailchimp-sablonokat:

Néhány praktikus tanács

Ha van logód, kerüljön a hírlevél tetejére, hogy az olvasód rögtön felismerjen (márjaépítés)

Használd tudatosan a színeket! Egy kiárusítással kapcsolatos infó vagy kattintható gomb lehet piros színű.  A piros szín pedig azt üzemi számunkra, hogy figyelem, ez itt fontos! Ez egyébként genetikailag is belénk van kódolva. Gondolj csak bele, hogy a természetbe ami piros vagy feltűnő színű, az mérgező (légyölő galóca, nyílméreg béka) vagy pont fordítva, csábító (rózsa, pipacs).

Hatásos kép: egészíse ki a mondanivalódat! fotó, grafika is lehet.

Érdekes betűtípust a szöveg helyett inkább a képre tegyél, így nem fenyeget a veszély, hogy a levelező rendszer nem jeleníti meg. Az animációkat, gifeket pedig inkább került (legalábbis addig, amig belejössz a hírlevelezésbe).

 

Ha pedig kinézettel már rendben vagy, most jöjjön a tartalom, de ez már a következő blog témája. Illetve a későbbieben szó lesz még arról, hogyan kerüld el, hogy a hírleveled a spam mappába kerüljön

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük