Skip to content

Blog szövegírás alapok teljesen kezdők számára

Blog szövegírás alapok teljesen kezdők számára

Hogyan vedd rá az olvasót, hogy bekapja a csalit, vagyis a horgot, amivel aztán majd kifogod és pénzed is lesz belőle? Nos, a blogodnak nem az a célja (általában), hogy (azonnal) eladj! De akkor mi? És hogyan írd meg jól? Blog szövegírás alapok teljesen kezdőknek.

A blog célja

A céges blognak több célja is van, melyek azonban hosszú távon mind azt szolgálják, hogy több vevőt szerezz, vagyis a vállalkozásod sikeresebb legyen, ergó több bevételre tegyél szert.

A blog céljai:

  1. Helyesen használt kulcsszavakkal látogatókat csábíts a weboldaladra, akik a Google keresőben találnak rád
  2. Megmutasd, hogy profi vagy! Ha a látogatók érthető, precíz szakmai anyagokat olvasnak a blogodban, elhiszik, hogy értesz ahhoz, amit csinálsz
  3. Edukáció: aki csak a problémával szembesül még nem biztos, hogy tudja is, hogyan oldja azt meg jól, meg kell neki magyarázni, hogy melyik a legjobb megoldás a problémájára és miért, milyen tévhitek vannak, hogyan ne verjék át stb.
  4. Megismertesd a tevékenységeddel, szolgáltatásaiddal, termékeiddel a látogatókat
  5. Beszámolj a sikereidről (pl. megjelentél egy konferencián, díjat kaptál), a vállalkozásodat érintő hírekről (egy magazin írt rólad)
  6. Eladj: természetesen érdemes értékesítést is belecsempészni 1-1 cikkbe, de nem kell mindbe. Fontos, hogy ezek a témához kapcsolódjanak, a problémára adjanak megoldást. Például ha pattanások otthoni kezeléséről írsz és van olyan terméked, ami erre jelent megoldást, említsd meg, de ne hegyezd ki rá a cikket!

Mi a blogod célja? Kinek írsz?

Mielőtt elkezded írni a blogot, határozd meg, hogy a mi a célod vele! Edukáció? Termék bemutatása? Milyen kulcsszóra írod? Ki a vevő, akinek írod?

Ez utóbbi talán a legfontosabb, hiszen ahhoz, hogy a blogod nyomot hagyjon az olvasód emlékezetében, olyan témáról kell szólnia, ami őt foglalkoztatja és olyan nyelven kell írnod, ami neki szól, amit ő használ.

Vegyük az alábbi embereket, akik lehetnek a célcsoportod. Ugye, hogy nem egyforma stílusban fogsz írni nekik?

  • 35-50 közötti nő, csinosan öltözködik, kozmetikushoz jár, sminkel, szeret válogatni a drága parfümériában, van egy iskolás gyermeke, elvált és aggódik a ráncai miatt.
  • 50-60 éves cégvezető, aki 2 szerződés aláírás között, a HR-essel való megbeszélés után és x telefohívás mellett kell időt szánjon arra, hogy kiválassza azt az alvállalkozót, aki a céges szóróanyagokat nyomtatja
  • 30-50 éves férfi, aki imádja a jó borokat, laza, kedveli a humort, sokat utazik barátokkal és családdal, szeret kirándulni

A blognak legyen egy váza, felépítése, legyen egy koncepció, hogy mit akarsz elérni vele. Enélkül csak össze-vissza írogatsz majd.

Érdemes csinálni egy felmérést, piackutatást, hogy mi foglalkoztatja a célközönséged. Megbízhatsz ezzel egy céget is, de ezért mélyen a zsebedbe kell nyúlnod. Olcsóbb megoldás, ha a közösségi média oldalaidon megkérdezed a követőidet, olvasgatsz Facebook-csoportokban és ha van egy ismerődöd, aki a célcsoportodba tartozik, tőle megkérdezheted, hogy a mi a legfőbb problémája.

És természetesen végzel kulcsszó kutatást a témában. Enélkül bele se fogj, hiszen a blog elsődleges célja, hogy keresőoptimalizált tartalmával a weboldaladra csábítsa az embereket.

Ha van már kulcsszó listád és tudod, mi érdekli a célközönséged, akkor kezdődhet maga a szövegírási munka.

Blog szövegírás alapok kezdők számára

Vázlat és tartalom

A kulcsszó alapján kezdj el anyagot gyűjteni és OLVASS.

A szövegírási munka nagyobb része ugyanis a téma felkutatása, információgyűjtés.

Ezután írd meg a szöveged vázát és legyen egy logikus felépítése a blogodnak, körülbelül olyan, amit anno irodalomórán megtanultál.

  1. Bevezetés – horog
  2. Tárgyalás – alcímekkel, főbb témákkal
  3. Befejezés – cselekvésre felszólítás (=CTA)

Írd fel vázlatpontokba szedve a főbb címeket, témákat, gondolatokat. Ne foglalkozz a fogalmazással és helyesírással, csak írj, majd utólag javítasz.

Ha flow-ba kerülsz, jönnek a gondolatok, használd ki és írj, amíg kiszárad a gondolat-folyamod!

Bevezető horoggal

A bevezetőbe tegyél egy horgot: érdekességet, furcsaságot, megdöbbentő tényt, vagy bármit, ami kíváncsiságot kelt.

A cél, hogy tovább olvassanak! Felkeltheted a figyelmet azzal is, ha felteszel egy kérdést, ami vélhetően arra ingerli majd az olvasód mutatóujját, hogy tovább görgessen.

Ha például házi kedvencekkel kapcsolatos termékeket árulsz, akkor megkérdezheted ezt:

„tudtad, hogyha a cicád/kutyád nem kap meg egy bizonyos oltást, halálos fertőzést kaphat el? Mindjárt elmondom, hogy melyiket…”

A kérdésre azonban ne rögtön válaszolj, de később elégítsd ki a kíváncsiságot. Sose hagyd éhkoppon az olvasót, ha már beígérted a jutalomfalatot!

A bevezetőben belecsaphatsz a témád közepébe is (ez az a bizonyos in medias res), majd az első bekezdésben visszatérhetsz az elejére. Ennek is az a célja, hogy ne ragadjon le az olvasód szeme rögtön az elején, hanem élénküljön fel és verjen gyorsabban a szíve a kíváncsiságtól, hogy mi fog következni.

Példa:

„Tudtad, hogy a legtöbb diák ugyanazért bukik meg elsőre a nyelvvizsgán?…” A statisztikák szerint az angol nyelvvizsgára jelentkező diákok X%-a….”

Ez a bevezető mondat egyszerre in medias res és egy fricska. Megdöbbentő és kíváncsiságot kelt abban a diákban, aki éppen nyelvvizsgára készül.

Tagolás, címek, alcímek

  • A szöveget logikusan tagold H2, H3, H4 alcímekkel
  • Használj felsorolásokat
  • A szöveged legyen s z e l l ő s .
  • Inkább rövid mondatokat írj, amiket még 2 agysejttel is fel lehet fogni (témától függően természetesen)
  • Felváltva írj hosszabb, rövidebb és egy-két szavas mondatokat.
  • Használj néha 1-1 szakszót, de ne tobzódjon túl a szöveged az olvasóid számára érthetetlen kifejezésekkel. Te is régen leléptél volna, ha copyról és meta descriptionről írnék neked
  • Ne spórold el az írásjelek használatát: a vessző, pontosvessző; a kötőjel – és a zárójel (is) – remekül tagolja a szöveget
  • Egy embert szólíts meg, ezért a legjobb, ha E. sz. / 2. személyben vagy 3. személyben (tegezés, magázás) írsz
  • Blog szövegírás „trükkök” avagy játék a szavakkal

Az alábbi egyszerű, bárki által használható blog szövegírás trükkök megfűszerezik a szövegeidet.

  • Tegyél fel kérdéseket

Példa: Szerinted mi a legjobb módszer arra, hogy a paradicsomodat ne egyék meg a kártevők?

  • Használd gyakran – főleg címekben, alcímekben – a hogyan, így szavakat

Példa: „Hogyan szerezzünk meg egy pasit 10 nap alatt?” – ugye, ismerős ez a cím? 😉

  • Írj számokat

A számokat számmal írd ki, mert könnyebb olvasni, hogy 101 kiskutya, mint azt, hogy százegy kiskutya

  • Használj a mondatokat összkapcsoló szavakat

Kapcsold össze a mondatokat a „mert” , „hogy”, „ezért” , „tudnillik”, „ugye?” szavak használatával. Ezek a szavak összeolvasztják a gondolatokat. Könnyebb így olvasni, nem igaz?

  • Úgy írj, ahol beszélsz

Ne félj attól, hogy a beszélt nyelvben is használt fordulatokat leírd, akár szlenges formában is. Hiszen éppen ezekkel a szavakkal tudod utánozi a beszélt nyelvet. Ez pedig közvetlenné teszi a szöveged. Természetesen csak akkor, ha az iparágad megengedi a lazább stílust.

Például, ha egy fiatalos kozmetikus vagy és a vendégeid is lazák, nyugodtan írhatod: „mára hoztam neked 5 olyan arcápolási házi tippet, amivel káprázatosan szép lesz majd a bőröd, ha randizni mész”.

Ha azonban komolyabb emberekkel dolgozol, mondjuk mérnöki szolgáltatást nyújtasz és a célpiacod ügyvezetőkből áll, akkor légy komolyabb, de azért arra ügyelj, hogy a szöveged ne legyen karótnyelt, száraz, uncsi. Elvégre az ügyvezető is ember és este ő is ugyanús lemegy iszogatni és röhögcsélni a haverokkal.

  • Légy tömör, de informatív

A tömörség nem azt jelenti, hogy rövid legyen a szöveg, hanem azt, hogy ne terjengősen fogalmazd meg. Baromi könnyű oldalakon át ragozni valamit, de az esszenciáját kivenni valaminek sokkal nehezebb.

  • Dobd fel a szöveged grafikus elemekkel!

Tegyél képeket, diargamokat, táblázatokat is a szövegedbe, ha tudsz, mert ezeket könnyen befogadja az agyunk

  • A képek alá is kerüljön szöveg

A képek alá mindig írj képaláírást, mert felmérések szerint ezt a legtöbben elolvassák, akkor is, ha a blogod szövegét csak átfutják!

Ez mennyivel befogadhatóbb!
A tagolatlan szöveget senki sem fogja (tudni) elolvasni

  • Formázd a szöveged

A blogod lényegét vastagítással emeld ki, de nyugodtan írhatsz dőlttel, NAGYBETŰVEL és akár alá is húzhatod a szavakat. Ezek a szerkesztési módok a szemnek kellemesebbé teszik az olvasást.

  • Írj úgy, mintha beszélgetnél az olvasóddal!

Képzeld el, hogy a leendő vevőd veled szemben ül. Hogyan mondanád el neki azt, amiről blogot írsz? Ha nehezen megy, hogy egy „szellemhez” beszélj, akkor keress valakit, aki csupa fülekkel szívesen meghallgatja a mondókádat. Ha megvan a stílust, akkor ragadj billentyűzetet és kezdj el írni.

Lezárás és CTA

Mindig zárd le a témát, ne hagyd nyitva, mert a befejezetlen cikk nem profi és a hiány érzését kelti az olvasóban, ha csak úgy lóg a levegőben a vége. Nem kell túlragozni, foglald össze röviden a lényeget, vond le a tanulságot és / vagy buzdítsd valamilyen cselekvésre az olvasót. Utóbbi a call to action, röviden CTA.

Például, ha tetszett ez a cikk, oszd meg a Facebookon! 😉

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük