Skip to content

Weboldal szövegírás kezdőknek: 10 tanács, amivel el tudod kezdeni

A weboldal szövegírás során tömör, a célcsoport számára könnyen érthető és kulcsszóra optimalizált szöveg megalkotása a cél, ami a végén el is adja a termékedet. De hogyan írd meg jól? A cikk végén hozok konkrét tippeket 10 pontban példákkal, utána pedig részletesebben is olvashatsz a szövegezés stílusáról, hangneméről.

Mennyire könnyű a weboldal szövegírás?

A weboldal szövegírás könnyűnek tűnik, hiszen arról kell írnod, amit a legjobban ismersz, amihez a legjobban értesz: a saját termékedről.

Az ám, de ha belefogsz magad, hamar rájössz, hogy azért a weboldal szövegírás mégsem olyan könnyű, hiszen nem csak arról szól, hogy bemutatod a portékád. (És ha mégis ezzel kezded, rögtön felmerül a kérdés: oké, de hogyan írjak róla?)

Az első problémák, amikkel te is szembesülhetsz:

  • Nem tudod, mivel kezdd, és lefagysz a nagy üres, nagy fehér oldal látványától (angolul white paper syndrome)
  • Az agyadban túlcsordulnak a gondolatok és nem tudod eldönteni, ezek közül mit kéne leírni

A weboldal szövegírás neheze azonban egyáltalán nem (csak) az elkezdés.

Legalább ilyen fontosak az alábbi kérdések:

  • A struktúra: milyen tartalmi elemeket építs be?
  • Milyen aranymondat kerüljön a hajtás feletti részbe?*
  • Hova kerüljenek a terméked előnyei?
  • Mik a termékelőnyök a vevőid nyelvén megfogalmazva?
  • Mik a célközönséged fájdalomponjai?
  • Hogyan érd el, hogy a látogatód megbízzon benned?
  • Milyen legyen a weboldalad stílusa, nyelvezete?
  • Mit írj, hogy végül vásároljanak is tőled?

A weboldalad hajtás feletti része

A weboldalad azon része, amit görgetés nélkül látunk.

Miért fontos ez? Az emberek nem szeretnek (túl sokat) görgetni.

Az a mondat, ami ide kerül, ezért jelentősen befolyásolja, hogy a látogatóid tovább olvasnak-e.

Weboldal példa a hajtás feletti részhez

Ilyen egy profi hajtás feletti rész: egyértelmű, tömör, vonzó és a cselekvésre ösztönző (CTA) gombok szövege is beszédes

Miért nem mindegy, hogy hogyan épül fel a weboldalad?

Ha a struktúra nem jól van felépítve, például nem lépsz rá az érdeklődő fájdalompontjára a megfelelő helyen, illetve nem érzi azt, hogy megérted őt, hamar otthagyja a weboldalad. Te pedig csak a magas visszafordulási arányról szóló statisztikákat böngészheted lógó orral.

„Miért lépnek le az oldalamról?”

  • Nem győzted meg
  • Nem találta meg, amit keresett, mert felesleges információkkal árasztottad el.
  • Nem mondtad el, hogyan oldanád meg a problémát
  • Nem is értik, miről szól az oldalad
  • Uncsi a szöveg

Na most akkor képzeld el a következőt:

A látogatód szeme azonnal felcsillan, ahogy megnyitja a weboldalad. Felvillanyozva görget lefelé, hiszen a kezét fogva tereled őt a szavaiddal. Ő közben aha élménnyel konstatálja, hogy végre valaki érti, hogy mivel vesződik. Egyszer csak csettint egyet az ujjával és azt mondja:

Ez lesz a megoldás!

És az ujja máris indul a megrendelésre/ajánlatkérésre ösztönző CTA felé.

Ez jól hangzik, igaz?

Azonban sok gondolkodást, agytekervény-csavargatást és (már elnézést) „feneket”* igényel, hogy megírd azt a bizonyos bizalomnövelő, léprecsaló szöveget.

Ha szeretnél belevágni, akkor az alábbi tippek segítségével kezdőként is el tudsz indulni.

*(Annó az irodalomtanárom használta előszerettel a „fenék kell hozzá” kifejezést, utalva a diákok lustaságára, miszerint nem IQ-kérdése az adott dolog megtanulása, hanem csupán le kell ülni hozzá.)

Ha inkább kiszerveznéd egy tapasztalt szövegírónak, keress meg e-mailen, vagy foglalj időpontot a 30 perces díjmentes online konzultációra:

10 weboldal szövegírás tipp

Az alábbi tippekhez hoztam példákat is, az érthetőség kedvéért mindegyiket ugyanahhoz a témához (egy képzeletbeli társastáncoktató weboldalához).

TIPPEKPÉLDÁK
1. A nyitó oldalad kezdő sora rántsa be a látogatód: a fő problémát vagy az eredményt fogalmazd beleKétballábasnak érzed magad? Bebizonyítom, hogy nem vagy az!
2. Írj kreatív, a szokásostól eltérő cselekvésre ösztönző (CTA) gombszövegeket. Hanyagold a „megnézem”, „elolvasom”, „megveszem” unalmas feliratokat. A CTA-t mindig egyes szám első személyben írd.Én is szeretnék táncolni
3. Kegyetlenül szúrj tört a fájdalompontokba: fejtsd ki érzékletesen, mi fáj a vevődnek, és milyen marad az élete, ha nem oldja meg a problémáját. Használj a testi érzékelésre ható kifejezéseket.Már a gondolattól is vér szökik az arcodba, ha 2 tánclépést meg kell tenned mások előtt?

Persze táncolni nem kötelező, de mennyire kínos, ha a következő esküvőn vagy szülinapon te inkább az italospulthoz ragasztod magad, nehogy véletlenül táncolni kelljen. És mikor valaki táncra hív, valami olyasmit suttogsz, hogy most nincs kedved…
4. Légy együttérző: bizonyítsd be, hogy érted a látogatód problémájátMég most is érzem a gombócot a torkomban, mikor először beléptem a táncterembe. Remegtem, izzadt a tenyerem… mit fognak gondolni, ha bénázok? És ha elesem?

Legszívesebben visszafordultam volna…ugye, te is hasonló érzések miatt gyötrődsz?

Örülök, hogy végül nem tettem, remélem, hogy te is veszed a bátorságot, mert megéri!
5. Mutasd be a terméked, szolgáltatásod és emeld ki, miben vagy más, mint a konkurenciaA kezdő táncórákat kis csoportban tartom (legfeljebb 10 résztvevővel), és egyénileg kiigazítok mindenkit.

Személyre szabott tanácsokat kapsz, és csak akkor megyünk tovább, míg sziklaszilárdan te is tudod a lépéseket.

Nálam, aki akar, garantáltan meg tud tanulni táncolni.
6. Hass az érzelmekre: ijessz rá, fesd az ördögöt a falraUgye nem engedsz a félelmeidnek és nem maradsz tétlen? Nem akarsz kimaradni ebből az élményből, amit már olyan régóta tervezel?
7. Legyen kristálytiszta, miért jár jól a látogatód a te termékeddel, szolgáltatásoddal: fesd le, milyen lesz a vevőd élete, miután használta a terméked, szolgáltatásodMost pedig csukd be a szemed és képzeld el, hogy megszólal a zene és te életed párjával, önfeledten táncolsz, feszengés nélkül.

Úgy érzed, tiétek a parkett, minden porcikádat átjárja a zene lüktetése és a tánc öröme.

Ezt te is átélheted, gyere el egy próba órára!
8. Sorolj fel racionális érveket is, miért éppen most és miért éppen téged válasszon20 éve táncos oktatói múltam során több 1000 férfi és nő szeretett bele a táncba a segítségemmel, mert pontosan tudom, hogyan kell átadni a tudást és a tánc örömét

Hiszem, hogy nincs ballábas, csak lusta táncos: nálam garantáltan megtanulsz táncolni, ha szorgalmas vagy

Kis csoportban tanítom az alapokat, addig nem léphetsz középhaladóba, amíg nem tanulod meg magabiztosan az alaplépéseket

3 havonta indítok kezdő csoportot, ne várj hát a jelentkezéssel

Az első óra árát visszakapod, ha mégsem tetszett
9. Hozz minél több hiteles véleményt korábbi vásárlóktólLehetőleg fényképpel, teljes névvel tedd ki a véleményeket, amikhez a vevőd hozzájárulását kéred.
10. A bemutatkozásban írj a küldetésedről, de csempészd bele, ez miért jó a vevőnek. Ne csak magadat fényezd, szólj a vásárlódhoz.

Itt az a fontos, hogy megmutasd, profi, megbízható vagy és szimpátiát kelts.
A tánc lett a második szerelmem a párom után, és ezt a szenvedélyt, örömöt szeretném átadni minél több férfinak és nőnek.

A tánc olyan hormonokat szabadít fel, amivel kicsit kiszakadhatsz a mindennapi gondokból, rohanásból, és átadhatod a tested, lelked a gondtalan élvezetnek.

A tánc átmozgat, ápolja a lelked, más tudatállapotba repít, levezeti a stresszt és örömforrás is. Én ezt megélem minden egyes órán.

Légy te is a részese, élvezd a mozdulatokat, a zenéket, kapcsolj ki és érezd jól magad!
10 weboldal szövegírási tipp

Összefoglalva:

Milyen hosszú legyen a weboldalad szövege?

Ez függ attól, hogy milyen iparágban tevékenykedsz, illetve mi a weboldalad célja és típusa.

Egy egy oldalas weboldalba nem zsúfolj regényeket.

Azonban, ha több menüből álló, komplexebb weboldalt tervezel, akkor írhatsz hosszabban is egy-egy témáról azokon az aloldalakon, ahova már csak a komoly érdeklődők jutnak el.

A főoldalak szövegére azonban a legtöbb esetben az alábbi szabályt alkalmazhatod:

A főoldal (kezdőoldal) szövegének elsősorban meggyőzőnek kell lennie, de közben nem írhatsz litániákat se, azonban minden lényeges információnak érthetően benne kell lennie.

Egy professzionális főoldali szöveg tehát:

  1. tömör
  2. lényegretörő
  3. professzionális
  4. jól tagolt, levegős

A weboldalszöveg legyen tömör, jól tagolt (szellős, címekkel, kiemelésekkel)

Mit csinálj, ha túl hosszú a szöveg?

Mivel az emberek türelmetlenek, egyszerre csinálnak több mindent (csetelnek a barátaikkal, válaszolnak egy e-mailre, böngészik a Facebookot, vagy egy webshopot), ezért, ha pár másodperc alatt nem győzöd meg a látogatód, veszítettél egy potenciális vásárlót.

Ezért ha túl hosszú a szöveged, tömörítsd! Olvasd át, majd jelöld be azokat a részeket, amik jelentése hasonló, töröld a szinonímákat, és ha kell, fogalmazd át. Szinte biztos, hogy fogsz találni felesleges mondatokat, szavakat.

Ha pedig már nem tudsz belőle többet elvenni, akkor az érthetőséget vizuális kiemelésekkel és tagolással tudod növelni. A vastagítások, dőlttel szedések, címsorok, színes gombok pillanatok alatt átböngészhetővé teszik a szöveged.

Weboldal szövegírása hangneme és stílusa

Na halmozd a szakzsargont, de légy profi

Sose feltételezd az olvasódról, hogy keni-vágja a témát, mert lehet, hogy akkor találkozik vele életében először!

Ezért találd meg az egyensúlyt a szakszavak mennyiségében, így a vevőd érteni fog, de a szakmaiságodban sem kételkedik. Érdemes a szakkifejezéseket érthetően elmagyarázni.

Például ha dietetikus vagy, akkor ha metabolizmusról írsz, zárójelben magyarázd meg a szó jelentését. Ha pedig jógaoktató, akkor ne rögtön ászánákról beszélj, hanem jógapózokról.

Használd a célcsoportod szavait és hangnemét

A weboldal szövegírás egyik sarokköve a célcsoportod ismerete, ezért ha nem vagy biztos benne, hogy ők mit gondolnak és hogyan vélekednek a termékedről, végezz piackutatás.

Az alábbi kérdésekre keress választ:

  • Milyen szavakat használnak a termékeiddel, iparágaddal kapcsolatosan?
  • Hogyan fogalmazzák meg a problémáikat?
  • Mennyire közvetlenek, mennyire komolyak?
  • Milyen hiedelmeik vannak a termékkel, szolgáltatással, az iparággal kapcsolatosan? (Ez jól jön mag a kifogáskezelésnél).

Mindezek a tulajdonságok meghatározzák a hangnemet, stílust, szóhasználatot.

De ami a kulcs: a terméked, szolgáltatásod a célcsoportod szóhasználatával nevezd meg, jellemezd, mert ekkor fognak téged igazán érteni és megbízni benned.

Például, ha te színes ceruzakészlet néven árulod a terméked, de a célcsoportod rajzkészletnek hívja, akkor bizony ez jóval kevésbé lesz hatékony! Valószínűleg a keresőbe is a saját szavaival fogja beírni, ezért marketing és keresőptimalizálás szempontjából se lesz hatékony az ilyen weboldalszöveg.

A weboldalad szövege tükrözze a vállalkozásod személyiségét is

Ha nem tudsz azonosulni a saját weboldalad szövegével, nem is fogsz tudni hitelesen kommunikálni. Ahogy a közösségi médiában is fontos, hogy a saját hangodat használd, úgy a weboldalad esetén is, egyébként az egész kommunikációd disszonáns lesz. Ha nem érzed magadénak, kínkeserves lesz számodra megszólalni bármilyen felületen.

Remélem, hogy hasznosnak találtad a fenti szövegírás tippeket.

Ha mélyebben szeretnél elmerülni a szövegírás rejtelmeiben, olvasd el további cikkeimet!

Kiszerveznéd a weboldal szövegírást? Keress meg e-mailben, vagy kérd a díjmentes konzultációt!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük