A weboldal szövegírás során tömör, a célcsoport számára könnyen érthető és kulcsszóra optimalizált szöveg megalkotása a cél, ami a végén el is adja a termékedet. De hogyan írd meg jól? A cikk végén hozok konkrét tippeket 10 pontban példákkal, utána pedig részletesebben is olvashatsz a szövegezés stílusáról, hangneméről.
Mennyire könnyű a weboldal szövegírás?
A weboldal szövegírás könnyűnek tűnik, hiszen arról kell írnod, amit a legjobban ismersz, amihez a legjobban értesz: a saját termékedről.
Az ám, de ha belefogsz magad, hamar rájössz, hogy azért a weboldal szövegírás mégsem olyan könnyű, hiszen nem csak arról szól, hogy bemutatod a portékád. (És ha mégis ezzel kezded, rögtön felmerül a kérdés: oké, de hogyan írjak róla?)
Az első problémák, amikkel te is szembesülhetsz:
- Nem tudod, mivel kezdd, és lefagysz a nagy üres, nagy fehér oldal látványától (angolul white paper syndrome)
- Az agyadban túlcsordulnak a gondolatok és nem tudod eldönteni, ezek közül mit kéne leírni
A weboldal szövegírás neheze azonban egyáltalán nem (csak) az elkezdés.
Legalább ilyen fontosak az alábbi kérdések:
- A struktúra: milyen tartalmi elemeket építs be?
- Milyen aranymondat kerüljön a hajtás feletti részbe?*
- Hova kerüljenek a terméked előnyei?
- Mik a termékelőnyök a vevőid nyelvén megfogalmazva?
- Mik a célközönséged fájdalomponjai?
- Hogyan érd el, hogy a látogatód megbízzon benned?
- Milyen legyen a weboldalad stílusa, nyelvezete?
- Mit írj, hogy végül vásároljanak is tőled?
A weboldalad hajtás feletti része
A weboldalad azon része, amit görgetés nélkül látunk.
Miért fontos ez? Az emberek nem szeretnek (túl sokat) görgetni.
Az a mondat, ami ide kerül, ezért jelentősen befolyásolja, hogy a látogatóid tovább olvasnak-e.
Ilyen egy profi hajtás feletti rész: egyértelmű, tömör, vonzó és a cselekvésre ösztönző (CTA) gombok szövege is beszédes
Miért nem mindegy, hogy hogyan épül fel a weboldalad?
Ha a struktúra nem jól van felépítve, például nem lépsz rá az érdeklődő fájdalompontjára a megfelelő helyen, illetve nem érzi azt, hogy megérted őt, hamar otthagyja a weboldalad. Te pedig csak a magas visszafordulási arányról szóló statisztikákat böngészheted lógó orral.
„Miért lépnek le az oldalamról?”
- Nem győzted meg
- Nem találta meg, amit keresett, mert felesleges információkkal árasztottad el.
- Nem mondtad el, hogyan oldanád meg a problémát
- Nem is értik, miről szól az oldalad
- Uncsi a szöveg
Na most akkor képzeld el a következőt:
A látogatód szeme azonnal felcsillan, ahogy megnyitja a weboldalad. Felvillanyozva görget lefelé, hiszen a kezét fogva tereled őt a szavaiddal. Ő közben aha élménnyel konstatálja, hogy végre valaki érti, hogy mivel vesződik. Egyszer csak csettint egyet az ujjával és azt mondja:
Ez lesz a megoldás!
És az ujja máris indul a megrendelésre/ajánlatkérésre ösztönző CTA felé.
Ez jól hangzik, igaz?
Azonban sok gondolkodást, agytekervény-csavargatást és (már elnézést) „feneket”* igényel, hogy megírd azt a bizonyos bizalomnövelő, léprecsaló szöveget.
Ha szeretnél belevágni, akkor az alábbi tippek segítségével kezdőként is el tudsz indulni.
*(Annó az irodalomtanárom használta előszerettel a „fenék kell hozzá” kifejezést, utalva a diákok lustaságára, miszerint nem IQ-kérdése az adott dolog megtanulása, hanem csupán le kell ülni hozzá.)
Ha inkább kiszerveznéd egy tapasztalt szövegírónak, keress meg e-mailen, vagy foglalj időpontot a 30 perces díjmentes online konzultációra:
10 weboldal szövegírás tipp
Az alábbi tippekhez hoztam példákat is, az érthetőség kedvéért mindegyiket ugyanahhoz a témához (egy képzeletbeli társastáncoktató weboldalához).
TIPPEK | PÉLDÁK |
---|---|
1. A nyitó oldalad kezdő sora rántsa be a látogatód: a fő problémát vagy az eredményt fogalmazd bele | Kétballábasnak érzed magad? Bebizonyítom, hogy nem vagy az! |
2. Írj kreatív, a szokásostól eltérő cselekvésre ösztönző (CTA) gombszövegeket. Hanyagold a „megnézem”, „elolvasom”, „megveszem” unalmas feliratokat. A CTA-t mindig egyes szám első személyben írd. | Én is szeretnék táncolni |
3. Kegyetlenül szúrj tört a fájdalompontokba: fejtsd ki érzékletesen, mi fáj a vevődnek, és milyen marad az élete, ha nem oldja meg a problémáját. Használj a testi érzékelésre ható kifejezéseket. | Már a gondolattól is vér szökik az arcodba, ha 2 tánclépést meg kell tenned mások előtt? Persze táncolni nem kötelező, de mennyire kínos, ha a következő esküvőn vagy szülinapon te inkább az italospulthoz ragasztod magad, nehogy véletlenül táncolni kelljen. És mikor valaki táncra hív, valami olyasmit suttogsz, hogy most nincs kedved… |
4. Légy együttérző: bizonyítsd be, hogy érted a látogatód problémáját | Még most is érzem a gombócot a torkomban, mikor először beléptem a táncterembe. Remegtem, izzadt a tenyerem… mit fognak gondolni, ha bénázok? És ha elesem? Legszívesebben visszafordultam volna…ugye, te is hasonló érzések miatt gyötrődsz? Örülök, hogy végül nem tettem, remélem, hogy te is veszed a bátorságot, mert megéri! |
5. Mutasd be a terméked, szolgáltatásod és emeld ki, miben vagy más, mint a konkurencia | A kezdő táncórákat kis csoportban tartom (legfeljebb 10 résztvevővel), és egyénileg kiigazítok mindenkit. Személyre szabott tanácsokat kapsz, és csak akkor megyünk tovább, míg sziklaszilárdan te is tudod a lépéseket. Nálam, aki akar, garantáltan meg tud tanulni táncolni. |
6. Hass az érzelmekre: ijessz rá, fesd az ördögöt a falra | Ugye nem engedsz a félelmeidnek és nem maradsz tétlen? Nem akarsz kimaradni ebből az élményből, amit már olyan régóta tervezel? |
7. Legyen kristálytiszta, miért jár jól a látogatód a te termékeddel, szolgáltatásoddal: fesd le, milyen lesz a vevőd élete, miután használta a terméked, szolgáltatásod | Most pedig csukd be a szemed és képzeld el, hogy megszólal a zene és te életed párjával, önfeledten táncolsz, feszengés nélkül. Úgy érzed, tiétek a parkett, minden porcikádat átjárja a zene lüktetése és a tánc öröme. Ezt te is átélheted, gyere el egy próba órára! |
8. Sorolj fel racionális érveket is, miért éppen most és miért éppen téged válasszon | 20 éve táncos oktatói múltam során több 1000 férfi és nő szeretett bele a táncba a segítségemmel, mert pontosan tudom, hogyan kell átadni a tudást és a tánc örömét Hiszem, hogy nincs ballábas, csak lusta táncos: nálam garantáltan megtanulsz táncolni, ha szorgalmas vagy Kis csoportban tanítom az alapokat, addig nem léphetsz középhaladóba, amíg nem tanulod meg magabiztosan az alaplépéseket 3 havonta indítok kezdő csoportot, ne várj hát a jelentkezéssel Az első óra árát visszakapod, ha mégsem tetszett |
9. Hozz minél több hiteles véleményt korábbi vásárlóktól | Lehetőleg fényképpel, teljes névvel tedd ki a véleményeket, amikhez a vevőd hozzájárulását kéred. |
10. A bemutatkozásban írj a küldetésedről, de csempészd bele, ez miért jó a vevőnek. Ne csak magadat fényezd, szólj a vásárlódhoz. Itt az a fontos, hogy megmutasd, profi, megbízható vagy és szimpátiát kelts. | A tánc lett a második szerelmem a párom után, és ezt a szenvedélyt, örömöt szeretném átadni minél több férfinak és nőnek. A tánc olyan hormonokat szabadít fel, amivel kicsit kiszakadhatsz a mindennapi gondokból, rohanásból, és átadhatod a tested, lelked a gondtalan élvezetnek. A tánc átmozgat, ápolja a lelked, más tudatállapotba repít, levezeti a stresszt és örömforrás is. Én ezt megélem minden egyes órán. Légy te is a részese, élvezd a mozdulatokat, a zenéket, kapcsolj ki és érezd jól magad! |
Összefoglalva:
Milyen hosszú legyen a weboldalad szövege?
Ez függ attól, hogy milyen iparágban tevékenykedsz, illetve mi a weboldalad célja és típusa.
Egy egy oldalas weboldalba nem zsúfolj regényeket.
Azonban, ha több menüből álló, komplexebb weboldalt tervezel, akkor írhatsz hosszabban is egy-egy témáról azokon az aloldalakon, ahova már csak a komoly érdeklődők jutnak el.
A főoldalak szövegére azonban a legtöbb esetben az alábbi szabályt alkalmazhatod:
A főoldal (kezdőoldal) szövegének elsősorban meggyőzőnek kell lennie, de közben nem írhatsz litániákat se, azonban minden lényeges információnak érthetően benne kell lennie.
Egy professzionális főoldali szöveg tehát:
- tömör
- lényegretörő
- professzionális
- jól tagolt, levegős
A weboldalszöveg legyen tömör, jól tagolt (szellős, címekkel, kiemelésekkel)
Mit csinálj, ha túl hosszú a szöveg?
Mivel az emberek türelmetlenek, egyszerre csinálnak több mindent (csetelnek a barátaikkal, válaszolnak egy e-mailre, böngészik a Facebookot, vagy egy webshopot), ezért, ha pár másodperc alatt nem győzöd meg a látogatód, veszítettél egy potenciális vásárlót.
Ezért ha túl hosszú a szöveged, tömörítsd! Olvasd át, majd jelöld be azokat a részeket, amik jelentése hasonló, töröld a szinonímákat, és ha kell, fogalmazd át. Szinte biztos, hogy fogsz találni felesleges mondatokat, szavakat.
Ha pedig már nem tudsz belőle többet elvenni, akkor az érthetőséget vizuális kiemelésekkel és tagolással tudod növelni. A vastagítások, dőlttel szedések, címsorok, színes gombok pillanatok alatt átböngészhetővé teszik a szöveged.
Weboldal szövegírása hangneme és stílusa
Na halmozd a szakzsargont, de légy profi
Sose feltételezd az olvasódról, hogy keni-vágja a témát, mert lehet, hogy akkor találkozik vele életében először!
Ezért találd meg az egyensúlyt a szakszavak mennyiségében, így a vevőd érteni fog, de a szakmaiságodban sem kételkedik. Érdemes a szakkifejezéseket érthetően elmagyarázni.
Például ha dietetikus vagy, akkor ha metabolizmusról írsz, zárójelben magyarázd meg a szó jelentését. Ha pedig jógaoktató, akkor ne rögtön ászánákról beszélj, hanem jógapózokról.
Használd a célcsoportod szavait és hangnemét
A weboldal szövegírás egyik sarokköve a célcsoportod ismerete, ezért ha nem vagy biztos benne, hogy ők mit gondolnak és hogyan vélekednek a termékedről, végezz piackutatás.
Az alábbi kérdésekre keress választ:
- Milyen szavakat használnak a termékeiddel, iparágaddal kapcsolatosan?
- Hogyan fogalmazzák meg a problémáikat?
- Mennyire közvetlenek, mennyire komolyak?
- Milyen hiedelmeik vannak a termékkel, szolgáltatással, az iparággal kapcsolatosan? (Ez jól jön mag a kifogáskezelésnél).
Mindezek a tulajdonságok meghatározzák a hangnemet, stílust, szóhasználatot.
De ami a kulcs: a terméked, szolgáltatásod a célcsoportod szóhasználatával nevezd meg, jellemezd, mert ekkor fognak téged igazán érteni és megbízni benned.
Például, ha te színes ceruzakészlet néven árulod a terméked, de a célcsoportod rajzkészletnek hívja, akkor bizony ez jóval kevésbé lesz hatékony! Valószínűleg a keresőbe is a saját szavaival fogja beírni, ezért marketing és keresőptimalizálás szempontjából se lesz hatékony az ilyen weboldalszöveg.
A weboldalad szövege tükrözze a vállalkozásod személyiségét is
Ha nem tudsz azonosulni a saját weboldalad szövegével, nem is fogsz tudni hitelesen kommunikálni. Ahogy a közösségi médiában is fontos, hogy a saját hangodat használd, úgy a weboldalad esetén is, egyébként az egész kommunikációd disszonáns lesz. Ha nem érzed magadénak, kínkeserves lesz számodra megszólalni bármilyen felületen.
Remélem, hogy hasznosnak találtad a fenti szövegírás tippeket.
Ha mélyebben szeretnél elmerülni a szövegírás rejtelmeiben, olvasd el további cikkeimet!